Dramaty Nowe – BRATANKOWIE


W dniach 22 – 24 listopada 2013 r. w Teatrze Nowym im. Tadeusza Łomnickiego w Poznaniu będzie można zobaczyć trzy nowe dramaty węgierskie:

Widz, który zasiada wygodnie w teatralnym fotelu, oczekuje, że na scenie będzie mógł ujrzeć finalny efekt działań reżysera, aktorów, scenografa i mnóstwa innych osób, zaangażowanych w proces twórczy. „Dramaty Nowe” zakłócają ten uświęconyporządek, ujawniając widowni początkowe etapy pracy nad tekstem sztuki. Nie są to więc przedstawienia, lecz – przypominające próby – czytania ujęte w pewne ramy interpretacyjne.
Podejmujący się tego wyzwania młodzi reżyserzy proponują pewne kierunki rozważań i poddają swoje pomysły pod ocenę ostatecznego sędziego: publiczności. Dla nich to szkoła teatralnego życia, dla widzów zaś – szansa na przyjrzenie się teatrowi
od kuchni.

W tegorocznej odsłonie cyklu twórcy zmierzą się ze sztukami węgierskimi, wkraczając na najważniejsze i najnowsze ze ścieżek, którymi podąża obecnie tamtejsza dramaturgia. Ścieżek mało u nas znanych, bo niewiele mamy okazji do obcowania z węgierską sztuką: bariery językowe i kulturowe, a także brak wzajemnej migracji, utrudniają codzienne kontakty między dawnymi „bratankami”.

Zapraszamy zatem w teatralną podróż w nieznane, prezentując kilka utworów, które cieszą się na Węgrzech znaczną popularnością, a i polskich odbiorców powinny skusić ze względu na tematykę – uniwersalną i aktualną dla wszystkich Europejczyków.

Ceny wejściówek:

10 PLN (wybrane czytania) 

20 PLN (wszystkie czytania)

skd283124sdc.

22 listopada, godz. 18.00, Trzecia Scena

Béla Pintér
OHYDA

Przekład:  JOLANTA JARMOŁOWICZ
Opieka reżyserska:  PIOTR KRUSZCZYŃSKI
Obsada:  DOROTA ABBE, DANIELA POPŁAWSKA, MARIA RYBARCZYK,
MARTA SZUMIEŁ, MARTYNA ZAREMBA, JANUSZ ANDRZEJEWSKI,
RADOSŁAW ELIS, JANUSZ GRENDA, PAWEŁ HADYŃSKI,
MATEUSZ ŁAWRYNOWICZ, ALEKSANDER MACHALICA,
MARIUSZ ZANIEWSKI

„Ohyda” to przezwisko młodej dziewczyny, wychowanki domu dziecka, adoptowanej przez parę społeczników z małej wioski. Pomimo wyraźnego defektu w wyglądzie, to właśnie ona przyciągnęła uwagę nowych rodziców. Optymistyczny początek, prawda?
Młoda, zaradna i pełna energii nastolatka nie tylko znajduje dla siebie dom, ale przekonuje opiekunów, by zabrali także jej przyjaciółkę. Obie dziewczyny trafiają do niewielkiej osady, w której ich nowi rodzice – stateczni i prominentni obywatele – wiodą przykładne życie.
Czy wioska i jej mieszkańcy są przygotowani na wtargnięcie dwóch zdecydowanych walczyć o swoje szczęście dziewczyn? Zwłaszcza takich, które walczyć zamierzają bezwzględnie, nie bacząc na potrzeby innych.

23 listopada, godz. 18.00, Trzecia Scena

Csaba Mikó
TATA, CZYLI ANATOMIA MORDERSTWA

Przekład:  ELŻBIETA SOBOLEWSKA
Opieka reżyserska:  IVO VEDRAL
Obsada:  JULIA RYBAKOWSKA, ANDRZEJ NIEMYT,
WALDEMAR SZCZEPANIAK
Inspicjent:  KRZYSZTOF PRZYBYŁOWICZ

Co kryje się za zamkniętymi drzwiami mieszkania? Małe i duże tajemnice, mniejsze i większe grzeszki oraz słabości ukrywają się pod szyldem „rodzina”. Nie wszystko jest takie, jak się wydaje, a wizerunek kreowany na potrzeby świata zewnętrznego, z dala od ciekawskich oczu przybiera nierzadko karykaturalny wygląd.

Szczęśliwa rodzina: mama, tata i dwoje dorosłych już dzieci, spotyka się przy kolacji z okazji zaręczyn córki. To – wydawać by się mogło – niezwykle radosne wydarzenie. Narzeczony przyniósł wino, mama upiekła ciasto, tato jest skłonny odstąpić gościowi ulubione krzesło przy stole i nawet brat usiłuje zachowywać się przyzwoicie. Dlaczego zatem wszyscy są tak bardzo spięci? Dlaczego mama milczy, a tato mocno trzyma córkę za rękę? I dlaczego narzeczony nie może przestać myśleć o czerwonej parasolce – czerwonej jak krew…

24 listopada, godz. 18.00, Trzecia Scena

Istvan Tasnadi
CYBER CYRANO

Przekład:  JOLANTA JARMOŁOWICZ, SYLWIA BOGDAŃSKA
Opieka reżyserska:  KRZYSZTOF WEBER
Obsada:  OKSANA HAMERSKA, EDYTA ŁUKASZEWSKA,
NIKODEM KASPROWICZ
Inspicjent:  HANNA KUJAWIAK

W sieci jesteśmy anonimowi. Możemy przybierać dowolną tożsamość, możemy kreować swój fikcyjny wizerunek, możemy bezkarnie oszukiwać tworząc nowe, mniej lub bardziej idealne byty. Co się stanie, gdy w pułapkę cybernetycznej fikcji wpadnie trójka piętnastolatków? Czy potrafią oddzielić fantazję od rzeczywistości? Czy znajdą w sobie dość dojrzałości, by stawić czoła wirtualnemu światu, który sami stworzyli?
Zsuzsi, Heni i Mati to trójka uczniów, którzy znaczną część kontaktów towarzyskich utrzymują za pośrednictwem internetu. Kiedy jedno  z nich wpada na pomysł stworzenia pary wirtualnych przyjaciół, nie zdaje sobie sprawy, jak daleko idące skutki może mieć internetowe oszustwo w rzeczywistym świecie.

[za: www.teatrnowy.pl]