Kogo kręci kino historyczne – 2013


W dniach 5-9 czerwca 2013, w ramach tegorocznej edycji przeglądu „Kogo kręci kino historyczne?” będzie można obejrzeć dwa filmy węgierskie. Zamysł projektu  organizatorzy przedstawiają tak:

„Czas trwogi. II wojna światowa i lata 40. XX wieku w kinie” – to temat tegorocznej edycji przeglądu „Kogo kręci kino historyczne?” Tegoroczny projekt organizowany w dniach 5-9 czerwca br., to siódmy międzynarodowy przegląd filmów historycznych obejmujący 9 filmów kina europejskiego z krajów takich jak Węgry, Słowacja, Niemcy, Jugosławia, Rosja i Polska. Wszystkie filmy zaprezentowane zostaną w przeciągu pięciu dni. W trakcie przeglądu przed seansem filmoznawcy będą wprowadzać w tematykę filmu, a na zakończenie całego projektu zaplanowana została debata podsumowująca całe wydarzenie.

Celem tegorocznego przeglądu, zorganizowanego przez Muzeum Historii Polski i Europejską Sieć Pamięć i Solidarność jest konfrontacja różnych wizji tego trudnego okresu w historii Europy, jakim były lata 40. XX wieku i ich znaczenia dla mieszkańców Słowacji, Rosji, Węgier, Niemiec czy Polski oraz ich powrotu do długo oczekiwanej normalności. Należy pamiętać, że echa tamtych wydarzeń są do dziś obecne w polityce, gospodarce i życiu każdego mieszkańca „nowej” Europy…

Węgierski Instytut Kultury przygotował następujące filmy:

MECZ W PIEKLE (140 min.), 1961, Węgry, reż. Zoltán Fábri

Tytuł oryginalny: Két félidő a pokolban
Obsada: Imre Sinkovits, Dezső Garas, József Szendrõ, István Velenczei

Wiosna 1944 roku. Niemcy z okazji urodzin Hitlera chcą zorganizować mecz piłki nożnej, w którym zmierzyliby się z węgierskimi jeńcami wojennymi. Znany piłkarz, Ónódi, zgadza się zorganizować drużynę, pod warunkiem, że jej członkowie dostaną dodatkowe racje żywnościowe, piłkę i zamiast pracy będą trenować.

GDZIEŚ W EUROPIE (90 min.), 1947, Węgry, reż. Géza Radványi

Tytuł oryginalny: Valahol Európában
Obsada: Ladislas Horváth,  Endre Harkányi, András Tollas, Károly Bicskey

Wybitne dzieło europejskiego neorealizmu. Banda dzieci – wojennych sierot terroryzuje okolicę. Mieszkańcy organizują  obławę na młodocianych bandytów, którzy znajdują schronienie w ruinach dawnego zamku. Reżyser, brat pisarza Sándora Máraiego, kontynuował karierę na emigracji, na Węgry wrócił dopiero pod koniec życia.

.

.

Pokazy w Warszawie odbędą się w kinie ILUZJON (ul. Narbutta 50a, sala STOLICA) – początek projekcji o godzinie 18.00 (wstęp wolny):

Dzień pierwszy  (środa 5 czerwca)

Mecz  (Матч, 100 min.), 2012, Rosja, reż. Andrij Maliukow

Mecz w piekle (Két félidő a pokolban, 140 min.), 1961, Węgry, reż. Zoltán Fábri

Wprowadzenie: Ilya Neretin (Rosja)

Dzień drugi (czwartek, 6 czerwca)

Prawo i pięść (92 min.), 1964, Polska, reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski

Pejzaż (Krajinka, 111 min.), 2000, Słowacja, Czechy, reż. Martin Šulík

Wprowadzenie: dr Patrycjusz Pająk (UW Zakład Slawistyki Zachodniej, Polska)

Dzień trzeci (piątek, 7 czerwca)

Kto tam śpiewa (Ко то тамо пева, 86 min.), 1980, Jugosławia, reż. Slobodan Sijan

Wszystko, co najważniejsze (98 min.), 1992, Polska, reż. Robert Gliński

Po projekcji rozmowa z reżyserem: Robertem Glińskim (Polska)

Dzień czwarty (sobota, 8 czerwca)

Gdzieś w Europie (Valahol Európában, 90 min.), 1947, Węgry, reż. Géza Radványi

Niedotrzymana obietnica (Nedodržaný sl’ub, 129 min.), 2009, Słowacja, reż. Jiří Chlumský

Wprowadzenie: Miklós Tamási (Węgry)

Dzień piąty (niedziela, 9 czerwca)

Pobyt (Der Aufenthalt , 102 min.), 1982, NRD, reż. Frank Beyer

Wprowadzenie: Wolfgang Kohlhaase (Niemcy)

PANEL DYSKUSYJNY (kino Iluzjon, s. MAŁA CZARNA, niedziela 9 czerwca, g. 20.00)

  • Robert Gliński (reżyser filmu „Wszystko, co najważniejsze”, Polska)
  • Wolfgang Kohlhaase (autor scenariusza filmu „Pobyt”, Niemcy)
  • Miklós Tamási (Open Society Archives, Węgry)
  • Ilya Neretin (współautor scenariusza i producent filmu „Mecz”, Rosja)
  • dr Marcin Zaremba (autor „Wielka trwoga. Polska 1944-1947″, Polska)

[za: http://kino.muzhp.pl/]