Węgrzy na Międzynarodowym Festiwalu Tańca Współczesnego – Ciało/Umysł


W dniach 17 września-2 października 2011 odbędzie się 10 Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego – Ciało/Umysł.

O wydarzeniu oczami Edyty Kozak, Dyrektor Festiwalu C/U:

Festiwal w 2011 roku obchodzi swoje 10. urodziny. Hasło „historia” stało się motywem przewodnim tegorocznej edycji. Festiwal szczególną uwagę kieruje na dialog pomiędzy historią a współczesnością, tworząc warunki do refleksji nad znaczeniem i nad dzisiejszym kształtem tańca. Składają się na niego 3 perspektywy: taniec z perspektywy historycznej,  taniec wpisany w historię festiwalu oraz historia jako gatunek, narracja, jakiej taniec używa. Program C/U ma na celu ukazać przemiany w tańcu w XX wieku, odczytać na nowo jego historię oraz symbolicznie zamknąć pewien okres, który przeszedł już do szeroko pojętej historii sztuki.

Historię tańca poznajemy z perspektywy drugiej generacji, czyli tych tancerzy, którzy pracowali z pionierami konkretnych technik i stylów lub tych, którzy się nimi inspirują lub je przetwarzają. W legendarną postać Mary Wigman, która w latach 20. XX w stworzyła taniec wyrazisty, wcieli się ekwadorski choreograf Fabian Barba w solowym spektaklu “A Mary Wigman Dance Evening”; Steven Cohen, artysta sztuk performatywnych, poszukując początków tańca w jaskiniach południowej Afryki, gdzie znaleziono pierwsze rysunki naskalne, mówiące o roli tańca w życiu ludów pierwotnych, wraz z 90-letnią ciemnoskórą kobietą z RPA przeprowadzi nas przez świat nowych technologii. Podsumowaniem historycznego kontekstu będzie FAKE-IT w reżyserii Janeza Janšy, który zaproponuje widzom naukę jednego ze stylów tańca najważniejszych choreografów XX w. Do historii tańca odniosą się: Kaya Kołodziejczyk, Weronika Pelczyńska oraz Zbigniew Szumski, którzy zaproponują nową historię tańca poprzez remixy inspirowane pracami Anny Teresy de Kersmaeker oraz Akram Khan i Sidi Larbi Cherkaoui, Piny Bausch.

Ważną częścią Festiwalu C/U była zawsze obecność polskich artystów i możliwość konfrontowania ich twórczości z pracami międzynarodowych gości. Pierwszymi choreografami pierwszej edycji festiwalu w 1995 roku byli Leszek Bzdyl z zespołem Dada von Bzdulow oraz Edyta Kozak, którzy po 15 latach powracają na wspólną scenę z nowymi produkcjami: Leszek Bzdyl z zespołem Dada von Bzdulow oraz Edyta Kozak z Rolandem Rowińskim, którzy w nowym spektaklu „Folk? A ja się nie zgadzam” sięgną po temat tradycji i polskiego folkloru. Na Festiwal powraca także jeden z najczęściej pokazywanych na C/U artystów, enfant terrible francuskiej sceny tańca – Jerome Bel. Z dwudziestoma warszawskimi performerami we współprodukcji z Teatrem Dramatycznym stworzy polską wersję muzycznego performansu „The show must go on”.

Z młodym, nowym, europejskim pokoleniem będzie można zapoznać się dzięki wyróżnionym w listopadzie 2010 roku przez network Aerowaves dwóm zespołom: Bloom! Csaba Molnar i Morno Solinas z Węgier oraz Daniel Linehan z Belgii.

Korzystając z wizyty zespołu Piny Bausch z Wuppertalu w Teatrze Wielkim w ramach otwarcia Sezonu Kultury Nadrenii Północnej-Westfalii, festiwal przygotowuje retrospekcję twórczości Wuppertal Tanztheater i jego twórczyni i choreografki. Ma on skłonić do refleksji nad fenomenem Tanztheater, który trwa i jednocześnie wraz ze śmiercią choreografki w 2009 roku, nieuchronnie odchodzi w przeszłość.  Projekt, pierwszy w Polsce na tak dużą skalę, w skład którego wchodzą: międzynarodowa konferencja naukowa  pt. „Historia, rekonstrukcja, pamięć. – Zatrzymać to, co ulotne. Tanztheater Wuppertal Pina Bausch”, filmy dokumentalne Anne Linsel, warsztaty taneczne prowadzone przez tancerzy zespołu oraz instalacja Petera Pabsta, wieloletniego scenografa zespołu, który wraz z Piną Bausch tworzył przez 30 lat fenomen niemieckiego teatru tańca.

W konferencji organizowanej we współpracy z Instytutem Sztuki PAN i Akademią Teatralną wezmą udział historycy, teoretycy, krytycy i praktycy teatru tańca z Europy m.in.: Norbert Servos, Roman Arndt, Leonetta Bentivioglio czy Raimund Hoghe a także polscy naukowcy zajmujący się teorią teatru m.in. Joanna Brach-Czajna, Józef Opalski, prof. Lech Sokół. Warsztaty organizowane we współpracy z Akademią Teatralną przygotowywane są z myślą o studentach kierunków artystycznych. Równolegle do nich będą prowadzone warsztaty o charakterze otwartym. Festiwalowi będą towarzyszyć spotkania z artystami. 

C/U!