Poradnik wręczającego nagrodę i laureata


 

Zostałeś laureatem nagrody albo znajdujesz się w gronie finalistów i dopiero na gali okaże się, czy to Ty zabierzesz trofeum do domu? A może poproszono Cię o pełnienie honorów wręczającego podczas uroczystego wydarzenia? Nie wiesz, jak przygotować się do tej wyjątkowej chwili i jak zachować się na scenie? Nie martw się, z przyjemnością Ci pomogę!

Poprowadziłam już ponad sto prestiżowych gal i ciągle dodaję do portfolio kolejne – doskonale znam więc emocje i pytania, które towarzyszą wręczającym i odbierającym. Wiarygodność to podstawa w mojej profesji, możesz zatem sprawdzić mój dorobek tutaj:

Pełna lista realizacji konferansjerskich

 

To jak, zaufasz mi i pozwolisz, żebym pomogła Ci w przygotowaniach? Świetnie, spędźmy zatem następne kilka minut na budowaniu Twojego komfortu na scenie.

 

Jeśli jesteś wręczającym nagrodę:

Upewnij się, że znasz:

  • zakres Twojego wystąpienia – czy jest samo wręczenie, czy także wygłoszenie laudacji. Jeśli odczytanie mowy pochwalnej jest również wpisane w Twoje obowiązki, to ustal z organizatorem, czy będzie już przygotowana i wydrukowana, czy masz sam ją napisać i przynieść ze sobą. W tym drugim przypadku przygotuj dobrze wyliczoną czasowo przemowę (o czas dopytaj organizatora) – zbyt długą konferansjer może Ci uprzejmie, ale stanowczo przerwać ze względu na agendę całego wieczoru.
  • dress code wydarzenia – gala gali nierówna. Na niektórych obowiązuje swobodna elegancja (np. kiedy są organizowane chwilę po całodziennej konferencji i uczestnicy nie mają czasu na przebranie się), na innych z kolei obowiązkowe będą długie suknie wieczorowe czy smokingi.

 

Przyjdź przed czasem, by poznać:

  • tryb wręczania nagród (np. wyniki podawane w kopercie, wyświetlane na podglądzie, a może musisz je mieć sam przy sobie jako reprezentant jury); ich liczbę i typ; czy wręczasz sam, czy z kimś i jak dzielicie ten obowiązek; kto i kiedy poda Ci statuetkę/dyplom/czek/inny symbol wygranej
  • logistykę sceny: z jakiego mikrofonu będziesz korzystać, którędy wchodzisz na scenę i gdzie na niej stoisz podczas wręczenia i/lub przemówienia

 

Jeśli wiesz, że się spóźnisz, bezzwłocznie poinformuj organizatora i spróbuj wydobyć powyższe informacje w rozmowie telefonicznej.

Jeśli z przyczyn losowych wysyłasz za siebie zastępstwo w ostatniej chwili, podaj organizatorowi smsowo lub mailowo pełne imię, nazwisko i stanowisko osoby, która zamiast ciebie ma być zaproszona na scenę, by nie doszło do krępujących pomyłek.

Jeśli z kolei czas Cię goni z powodu innych obowiązków, upewnij się, czy nie potrzebujesz zostać do końca gali, by wraz z wszystkimi zapozować do zdjęcia grupowego lub udzielić wywiadu (np. jako reprezentant jury).

Jeżeli nie jesteś pierwszą osobą, która tego wieczoru wręcza nagrodę, a nie było szansy uzgodnić ważnych informacji, obserwuj poprzednich wręczających i idź za ich przykładem. Współpracuj także z konferansjerem, który nierzadko naprowadzi Cię na oczekiwane rozwiązania już na samej scenie i zadba, by wszystko przebiegło gładko.

 

Wręczając nagrodę pamiętaj, że zdjęcia pamiątkowe to ważna sprawa –  staraj się zatem robić to „scenicznie”, czyli tak, byście z odbierającym byli zwróceni przodem do publiczności i zwracaj uwagę na sygnały od fotografa oraz konferansjera.

 

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez Anna Butrym | Konferansjerka z pasją 🎤 (@annabutrym.pl)

 

Jeżeli odbierasz nagrodę jako laureat:

Upewnij się, że znasz:

  • zakres Twojego wystąpienia – czy jest samo odebranie nagrody, czy także wygłoszenie podziękowania. W tym drugim przypadku przygotuj dobrze wyliczoną czasowo przemowę (o czas dopytaj organizatora) – zbyt długą konferansjer może Ci uprzejmie, ale stanowczo przerwać ze względu na agendę całego wieczoru.
  • dress code wydarzenia – gala gali nierówna. Na niektórych obowiązuje swobodna elegancja (np. kiedy są organizowane chwilę po całodziennej konferencji i uczestnicy nie mają czasu na przebranie się), na innych z kolei obowiązkowe będą długie suknie wieczorowe czy smokingi.


Jeśli wiesz, że spóźnisz się na galę, bezzwłocznie poinformuj organizatora – pozwoli to niekiedy na zmianę kolejności kategorii (o ile jest to technicznie możliwe).

Jeśli z przyczyn losowych wysyłasz za siebie zastępstwo w ostatniej chwili, podaj organizatorowi smsowo lub mailowo pełne imię, nazwisko i stanowisko osoby, która zamiast ciebie ma być zaproszona na scenę, by nie doszło do krępujących pomyłek.

 

Pamiętaj, że niemal każda gala kończy się zdjęciem grupowym zwycięzców i potrzebujesz zostać do jej końca, by wraz z wszystkimi zapozować do family picture oraz niekiedy udzielić wywiadu jako laureat.

 

Przyjdź przed czasem, by poznać logistykę sceny: z jakiego mikrofonu będziesz korzystać, którędy wchodzisz na scenę i gdzie na niej stoisz podczas odbierania nagrody i/lub wygłaszania przemówienia. Jeśli jest to jednak niemożliwe lub jest wielu nominowanych w każdej kategorii i takie ustalenia byłyby zbyt trudne, a jednocześnie nie jesteś pierwszą osobą, która tego wieczoru odbiera nagrodę, obserwuj poprzednich laureatów i idź za ich przykładem. Współpracuj także z konferansjerem, który nierzadko naprowadzi Cię na oczekiwane rozwiązania już na samej scenie i zadba, by wszystko przebiegło gładko, wliczając w to piękne pamiątkowe zdjęcia z tego ważnego momentu.

 

Jeżeli potrzebujesz kilku praktycznych porad przed wystąpieniem publicznym, zajrzyj do mojego nagrania:

Jak występować przed kamerą?

 

 

Ten artykuł odpowiada na pytania:

  1. Jakie są oczekiwania wobec wręczającego nagrodę na gali
  2. Jak przygotować się do roli wręczającego
  3. O czym musi pamiętać osoba odbierająca nagrodę
  4. O co należy zadbać jako wręczający lub odbierający nagrodę

 

Tagi: konferansjer, konferansjerka, prowadzący, prowadząca, moderator, moderatorka, MC, host, prezenter, prezenterka, animator, animatorka, prowadzenie eventu, prowadzenie imprezy, prowadzenie konferencji, prowadzenie gali, event, impreza, konferencja, gala, panel, wywiad, moderowanie panelu, prowadzenie wywiadu, konferansjer angielski, konferansjerka angielski, konferansjer węgierski, konferansjerka węgierski, konferansjer dwujęzyczny, konferansjerka dwujęzyczna, konferansjer warszawa