Gratulacje! Organizator ważnego wydarzenia chce powierzyć Ci rolę moderatora panelu dyskusyjnego. Czy wiesz, jak się do tego zadania przygotować? Jeśli masz wątpliwości, to z przyjemnością Ci pomogę – moderowałam już dyskusje podczas kilkudziesięciu konferencji, zarówno przed publicznością na żywo, jak i w studio nagraniowym, po polsku i po angielsku (tu możesz przejrzeć moje portfolio:
Sprawdźmy zatem wspólnie, o czym musisz pamiętać.
Twoje zadania podczas moderacji to głównie:
- Przeprowadzenie merytorycznej, spójnej i ciekawej rozmowy z panelistami
- Trzymanie dyskusji w ryzach, gdy pojawiają się wątki poboczne czy konflikty
- Równa dystrybucja pytań, czasu na odpowiedź i Twojej uwagi dla każdego z rozmówców
- Podążanie za ciekawymi aspektami, które wypłyną w trakcie rozmowy
- Pilnowanie czasu całego panelu
- Filtrowanie pytań od publiczności (jeżeli są przewidziane)
- Podsumowanie dyskusji, zebranie jej najważniejszych wątków i konkluzji
Upewnij się zatem, że masz odpowiednią wiedzę, by być moderatorem danej dyskusji – w tym celu wypytaj się o tematykę panelu, jego oczekiwany rezultat, ekspertów, którzy będą Twoimi rozmówcami, publiczność, przewidziany na panel czas i język prowadzenia dyskusji.
Jednocześnie pamiętaj, że moderator nie jest główną postacią dyskusji, nie powinien zabierać zbyt dużo czasu, wygłaszać długich wstępów czy podsumowań, zadawać tasiemcowatych pytań i popisywać się erudycją – jego zadaniem jest przeprowadzenie dyskusji w dziennikarskiej roli, ze świadomością, że głównymi gwiazdami są zaproszeni paneliści.
Ustal z wyprzedzeniem:
- Kto przygotowuje szczegółową listę pytań i kontaktuje się z panelistami – Ty czy organizator.Jeżeli będzie to Twoim zadaniem, upewnij się, że paneliści nie zgłaszają wątpliwości co do zakresu rozmowy, tez i poszczególnych pytań.
- Czy wszystkich rozmówców masz na miejscu, czy ktoś łączy się zdalnie lub przesyła nagranie
- Kto zapowiada (z biogramami) i zaprasza na scenę panelistów (konferansjer czy Ty, jako moderator
- Ile masz czasu na całość panelu – oszacuj jednocześnie, czy przewidziany zakres rozmowy jest możliwy do zrealizowania w takich właśnie ramach czasowych
- Czy przewidziany jest czas na zadawanie pytań z sali i czy jest to możliwe technicznie
- Jak chcesz, by Cię zapowiedziano, podpisano na belce i w programie konferencji
- Z jakich mikrofonów będziecie korzystać (nagłowny czy doręczny – ten pierwszy wymaga wcześniejszego podpięcia na miejscu). Jeżeli jest to studio, może okazać się, że dadzą Ci tzw. ucho, przez które będzie komunikował się z Tobą reżyser
Pamiętaj o klasycznych ustaleniach, takich jak:
- Czy jest to nagranie, czy panel przed publicznością na żywo
- Czy rozmowa odbywa się w studio, na scenie, na green screenie czy też wszyscy łączą się zdalnie
Pozwoli Ci to przygotować się pod względem wymogów scenicznych, czyli m.in. stroju czy makijażu. Możesz jednocześnie zapytać organizatora, czy zapewnia mejkap występującym – jeśli tak, Ty i Twoi rozmówcy będziecie musieli zjawić się odpowiednio wcześniej.
Jeżeli potrzebujesz kilku praktycznych porad przed wystąpieniem publicznym, zajrzyj do mojego nagrania:
Zabierz ze sobą wydrukowany scenariusz rozmowy na sztywnej podkładce lub (naładowany!) tablet; nie zapomnij o długopisie. Warto mieć także ze sobą zegarek, gdyby organizator nie zapewnił podglądu czasu.
Pojaw się na miejscu z wyprzedzeniem – to pozwoli Ci upewnić się:
- Czy wszyscy Twoi rozmówcy zjawili się na czas
- Czy konferansjer zna Twoje ustalenia z organizatorem odnośnie do zapowiedzi panelistów
- Czy paneliści muszą usiąść na fotelach w konkretnej kolejności
- Gdzie umieszczono podgląd czasu i czy wyraźnie widzisz timer z miejsca, które Ty masz zająć na scenie
- Jaką liczbą mikrofonów na panel dysponuje organizator
- Czy organizator pomyślał o wodzie na stolikach na czas rozmowy
- Którędy powinniście wchodzić na scenę, gdzie (na podglądzie, na ekranie głównym) będą widoczni rozmówcy, którzy łączą się online
Pamiętaj jednocześnie o dobrej współpracy z konferansjerem oraz pilnowaniu czasu całego panelu, ponieważ w gęsto zapełnionym programie konferencji nawet niewielkie opóźnienia mogą zrobić dużą różnicę. Dlatego też nie żegnaj się na scenie z każdym z rozmówców z osobna – zapewne kolejny moderator lub prelegent już czeka na swoją kolej.
Jeżeli z kolei zdarzyło Ci się słyszeć, że pojęcia moderator i konferansjer używane są zamiennie, to przeczytaj, czym różnią się te dwie role w kolejnym wpisie z mojej serii „ABC konferansjera”:
Teraz pozostaje mi tylko życzyć Ci powodzenia – na pewno dasz radę!
***
Ten artykuł odpowiada na pytania:
- Czym zajmuje się moderator paneli dyskusyjnych
- Kto może zostać moderatorem
- Jakie są obowiązki moderatora dyskusji
- Czego nie powinna robić osoba zajmująca się moderatorką
- Jak przygotować się do roli moderatora panelu
- O czym musi pamiętać osoba moderująca rozmowę panelową
- O jakie aspekty techniczne powinni zadbać moderatorzy paneli
- Czym różni się konferansjerka od moderacji podczas eventu
Tagi: konferansjer, konferansjerka, prowadzący, prowadząca, moderator, moderatorka, MC, host, prezenter, prezenterka, animator, animatorka, prowadzenie eventu, prowadzenie imprezy, prowadzenie konferencji, prowadzenie gali, event, impreza, konferencja, gala, panel, wywiad, moderowanie panelu, prowadzenie wywiadu, konferansjer angielski, konferansjerka angielski, konferansjer węgierski, konferansjerka węgierski, konferansjer dwujęzyczny, konferansjerka dwujęzyczna, konferansjer warszawa